Потребителският дизайн е философия и процес. Това е философия, която поставя личността (като противоположност на "предмета") в центъра на вниманието; това е процес, който се съсредоточава върху когнитивни фактори (като възприятието, паметта, обучението, решаването на проблеми и др.), които оказват своето влияние върху взаимодействието на хората с обектите.
Потребителският дизайн търси отговорите на въпроси относно потребителите и техните задачи и цели, а после използва наученото, за да направлява разработката и дизайна.
Потребителският дизайн търси отговорите на въпроси от сорта на:
- Кои са потребителите на този "предмет"?
- Какви са задачите и целите на потребителите?
- С какъв опит разполагат потребителите, що се отнася до този "предмет" и други неща подобни на него?
- Какво трябва да прави нещото според потребителите?
- От каква информация имат нужда потребителите и в каква форма им е нужна?
- Как според потребителите трябва да работи този "предмет"?
- Как дизайнът на това "нещо" може да улесни когнитивният процес у потребителите?
Потребителският дизайн може да подобри ползваемостта и полезността на всичко - от "ежедневните неща", през софтуер и информационни системи до цели процеси... всичко, с което хората взаимодействат. Като такъв, потребителският дизайн се занимава и с полезността, и с ползваемостта.